ما ملاحظه می کنیم که در زمانهایی که ائمه ی مسلمین-علیهم الیلام-در فشار سخت بنی امیه و بنی عباس بودند مطالب خودشان را آنطور که ممکن بود به مردم می رساندند،حتی در ادعیه ی آنها،شما اگر ادعیه ی امام سجاد و سایر ائمه را ملاحظه بفرمایید مشحون است از اینک مردم را بسازند برای یک امر بالاتر از آن چیزی که مردم عادی تصور می کنند.دعوت به توحید،دعوت به تهذیب نفس،دعوت به اعتراض از دنیا،دعوت به خلوت با خدای تبارک و تعالی ،معنی اش این نبودهاست که مردم توی خانه هایشان بنشینند و از مصالح مسلمین غفلت کنند و مشغولذکر و دعا باشند.چنانچه خود آنها که ملاحظه می کنید،اینطور نبودند.
صحیفه امام؛ج18،ص422
در زمان ائمه دین هر کس از تاریخ مطلع است،می داند که زمانی بوده که برای امامان و شیعیان آنها در کمال سختی و تقیه بوده که اگر سلاطین و خلفای آن وقت اطلاع از شیعیان آنها پیدا می کردند جان و مال و عرض آنها به باد فنا می رفت.امامان از طرف پیغمبر،از جانب خدای عالم مأمور بودند که هر طور شده است حفظ کنند جان و ناموس و عرض شیعیان را.از این جهت گاهی یک حکم را به طور تقیه برخلاف دستور اولی خدا می دادند برای اینکه در بین خود شیعیان هم اختلاف شود و مخالفین نفهمند.
کشف السرار؛ص128
ما باید سرمشق از این خاندان بگیریم:بانوان ما از بانوانشان و مردان ما از مردانشان،بلکه همه از همه آنها.آنها زندگی خودشان را وقف کردند از برای طرفداری مظلومین و احیای سنت الهی.ما باید تبعیت کنیم و زندگی خود را برای آنها قرار بدهیم.کسی که تاریخ اسلام را می داند،میداند که این خاندان هر یکی شان مثل یک انسان کامل،بلکه بالاتر،یک انسان الهی-روحانی،برای ملتها و مستضعفین قیام کردند در مقابل کسانی که می خواستند مستضعفین را از بین ببرند.
صحیفه امام؛ج6،ص530
ائمه (ع)نه فقط خود با دستگاههای ظالم و دولتهای جائر و دربارهای فاسد مبارزه کرده اند،بلکه مسلمانان را به جهاد بر ضد آنها دعوت نموده اند پیش از پنجاه روایت در وسائل الشیعه و مستدرک و دیگر کتب هست که «از سلاطین و دستگاه ظلمه کناره گیری کنید،به دهان مداح آنها خاک بریزید،هر کس یک مداد به آنها بدهد یا آب در دواتشان بریزد چنین و چنان می شود».(1)خلاصه دستور داده اند که با آنها به هیچ وجه همکاری نشود و قطع رابطه بشود.
ولایت فقیه؛ص152
شهادت امیر المؤمنین-علیه السلام-و نیز حسین_علیه السلام-و حبس و شکنجه و تبعید و مسمومیتهای ائمه-علیه السلام-همه در جهت مبارزات سیاسی شیعیان علیه ستمگریها بوده است.
صحیفه امام؛ج5،ص188
شخصیت عظیمی که از عصاره ی وحی الهی تغذیه و در خاندان سید رسل محمد مصطفی و سید اولیا علی مرتضی،تربیت و در دامن صدیقه ی طاهره،بزرگ شده بود قیام کرد و با فداکاری بی نظیر و نهضت الهی خود،واقعه ی بزرگی را به وجود آورد که کاخ ستمکاران را فرو ریخت و مکتب اسلام را نجات بخشید.
صحیفه امام؛ج12،ص441
سید الشهدا-سلام اللّه علیه-مذهب را بیمه کرد.با عمل خودش اسلام را بیمه کرد.
صحیفه امام؛ج11،ص97
اینکه می بینید«هارون»(2)حضرت موسی بن جعفر(ع)را می گیرد و چندین سال حبس می کند؛...نه از این جهت است که سید و اولاد پیغمبرند و اینها با پیغمبر(ص)مخالفند؛...و لو اینکه اینها می دانستند که اولاد علی(ع)داعیه ی خلافت داشته بر تشکیل حکومت اسلامی اصرار دارند،و خلافت و حکومت را وظیفه ی خود می دانند.چنانچه آن روز که به امام(ع )پیشنهاد شد حدود«فدک»(3).را تعیین فرماید تا آن را به ایشان برگردانند،طبق روایت،حضرت حدود کشور اسلامی را تعیین فرمود.یعنی، تا این حدود حق ماست و ما باید بر آن حکومت داشته باشیم،و شما غاصبید.حکام جائر می دیدندکه اگر امام موسی بن جعفر(ع)آزاد باشد،زندگی را بر آنها حرام خواهد کرد؛و ممکن است زمینه ای فراهم شود که حضرت قیام کند و سلطنت را براندازد.از این جهت مهلت ندادند.اگر مهلت داده بودند،بدون تردید حضرت قیام می کرد.
ولایت فقیه؛ص150
حضرت رضا-سلام اللّه علیه-در آن ابتلائاتی که داشت و در آن مصیبتهای معنوی که برایش وارد می شد،بدون اینکه یک اختلافی ایجاد کند،با آرامش،راه خودش را به پیش می برد.مقید بود به اینکه آرامش ملت را حفظ کند.
صحیفه امام؛ج13،ص427
سیره انبیای عظام-صلّی اللّه علی نبیّنا و علیه اجمعین-و ائمه اطهار-علیهم السلام-که سر آمد عارفان باللّه و رستگان به ساحت الهی در قیام به همه ی قوا علیه حکومتهای طاغوتی و فرعون های زمان بوده و در اجرای عدالت در جهان رنجها برده و گوششها کرده اند،به ما درسها می دهد و اگر چشم بینا و گوش شنوا داشته باشیم راهگشایمان خواهد بود«من اصبح و لم یهتمّ بالمور المسلمین فلیس بمسلم»(4)
نقطه عطف؛ص14
ائمه معصومین ما-صلوات اللّه و سلامه علیهم-در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است،در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند.
صحیفه امام؛ج21،ص397
ما شیعه ی یک ائمه ای هستیم که آنها شهادت را استقبال می کردند.
صحیفه امام؛ج11،ص38
مسیر اسلام،بر شهادت در راه هدف است،و اولیای خدا-علیهم السلام-شهادت را یکی از دیگری به ارث می برند.
صحیفه امام؛ج11،ص320
تاریخ اسلام مشحون بوده است از این مجاهدت،از این شهادتها،از این خون دادنها و از این خرابکاریها به دست فجّار.ائمه ما-علیهم السلام-مبتلا بودند به همین امور.
صحیفه امام؛ج13،ص265

«مالک اشتر»یکی از صاحب منصبهای بزرگ حضرت امیر بوده است،«محمد بن ابی بکر»یکی از صاحب منصبهای حضرت امیر بوده است.
صحیفه امام؛ج5ص215
سلمان(5).دارای حکومت مداین بود؛وقتی سیل آمد،پوستی که زیرش بود برداشت و رفت بالا گفت«نجی المخفّفون» (6) من چیزی ندارم تا آب ببرد.یک پوستی هست آن هم برداشتم.حاکم آنجا بود!
صحیفه امام؛ج14،ص213
امام حسن-سلام اللّه علیه-آنقدر گرفتاری که از این دوستا و اصحابش داشت از دیگران نداشت.اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل می کند،با خیالهای کوچکشان،با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، و-عرض می کنم که-شکستش دادند،معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند.
صحیفه امام؛ج9،ص30
اسماعیل بن بزیع...یک حدیث از موسی بن جعفر نقل می کند که از اشخاصی که دربارهای سلاطین ستمگر واردند و برای اصلاح حال کشور و توده قدم برمی دارند و بقدری تعریف و تمجید کرده است که انسان را متحیر می کند.می گوید اینها حقیقتاً مؤمنند.اینها محل نور خدا هستند.در توده نور اینها برای اهل آسمان روشنی می دهد.همچون ستارگان درخشان که برای اهل زمین نور پخش می کنند.بهشت برای آنان خلق شده و آنان برای بهشت.
کشف6 السرار؛ص228
علی بن یقطین هم از وزرا بود.در زمان ائمه هم بودند.
صحیفه امام؛ج3،ص240
چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازیها و فتنه انگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگره های بیداد فرو ریزد و آنچه غایت بعثت انبیا-علیهم صلوات اللّه-و حامیان اولیا-علیهم السلام-بوده تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلمهای نگین و زبانهای نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتو افکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند و سازمانهای دروغین حقوق بشراز بنیاد برچیده شوند.
صحیفه امام؛ج14،ص472

پی‌نوشت‌ها:
 

1-وسائل الشیعة؛ج12،«کتاب التجارة»،«ابواب ما یکتسب به»،باب42،ص130.
2-هارون الرشید(193ه.ق)پنجمین خلیفه عباسی.
3-«فدک»قریه ی آبادی بوده است در یک منزل خبیر که پس از جنگ خبیر ساکنان آن با پیغمبر پیمان صلح بستند و فدک ملک پیغمبر(ص)گردید و ایشان آن را به دستور خداوند به دخترش فاطمه(س)بخشید.
4-«کسی که صبح کند و به امور مسلمانان اهتمام نورزد مسلمان نیست »اصول کافی؛ج3،ص238.
5-سلمان فارسی(36 ه ق)از اصحاب خاص پیامبر اکرم(ص)که قبل از اسلام آوردن با ادیان الهی و مکاتب بشری آشنا شده بود و به همین سبب اطلاعات علمی بالایی داشته است و او را لقمان ثانی می نامیدند.
6-ما خود را سبکبار کرده ایم .